Læringsmål 1
1
Jeg afrunder fx prisen 6,65 kr. til kontantbeløbet 6,50 kr. og afstanden 1.488 m til 1.500 m.
2
Jeg afrunder fx 4.567,7 til både kontantbeløb, enere, tiere, hundreder og tusinder og giver forslag til værdi, hvis der afrundes til et bestemt beløb.
3
Jeg vurderer, hvilken afrunding, der giver det største eller mindste tal, fx at 5.415,1 afrundes til hundreder, hvis værdien skal være størst mulig.
Læringsmål 2
1
Jeg anvender samme strategi til addition og samme strategi til subtraktion.
2
Jeg beregner additions stykker med tre addender og viser, at jeg anvender samme addition- og subtraktion-strategi.
3
Jeg anvender flere forskellige addition- og subtraktion-strategier og kan forklare valget.
Læringsmål 3
1
Jeg giver overslag ved afrunding.
2
Jeg giver overslag og forklarer, hvordan der er afrundet.
3
Jeg forklarer andres overslags-måder og begrunder egne strategier afhængig af regneart.
Læringsmål 4
1
Jeg er sikker i tabeller fx 2, 3, 5 og 9 og ved andre gangestykker tæller, tegner eller regner jeg mig frem.
2
Jeg er sikker i flere tabeller fx 2, 3, 4, 5, 6 og 9 og ved andre gangestykker tæller eller regner jeg mig frem.
3
Jeg giver svar på alle gangestykker fra 2- til 10-tabellen.
Læringsmål 5
1
Jeg multiplicerer decimaltal ved måling og ved gentagen addition og multiplicerer med tocifrede tal ved at tegne arealer, der deles op i mindre arealer.
2
Jeg multiplicerer med tiertal og mindre decimaltal i hovedet samt multiplicerer større tal med baggrund i pladsværdier.
3
Jeg multiplicerer med tiertal og decimaltal i hovedet og forklarer, hvordan jeg har regnet.
Læringsmål 6
1
Jeg dividerer runde tal med tiertal og løser øvrige divisionsstykker ved hjælp af et fordelingsskema.
2
Jeg dividerer de fleste tal med tiertal og dividerer øvrige tal med støtte i eget fordelingsskema.
3
Jeg dividerer alle tal med tiertal og regner større divisionsstykker med rest.
Læringsmål 7
1
Jeg regner regneudtryk som fx 3 + 4 2 efter regnehierarkiets regler.
2
Jeg regner regneudtryk efter regnehierarkiets regler med alle regnetegn samt parenteser fx 5 + 6 (2 – 1) og skriver regneudtryk ud fra længere tekststykker.
3
Jeg sammenligner samme regnestykker med og uden parentes, skriver forskellige regneudtryk med alle regnearter og parenteser med samme facit og forklarer begrebet regnehierarki for andre.
Læringsmål 8
1
Jeg forbinder ensbetydende fagord fx at finde sum, lægge sammen og addere samt indsætter manglende fagord i tekster.
2
Jeg argumenterer med fagord i forbindelse med vurdering af udsagn.
3
Jeg anvender et præcist fagsprog i forbindelse med skrivning af egne regnehistorier.
Læringsmål 9
1
Jeg anvender forprogrammeret regneark og aflæser formler bag cellerne.
2
Jeg anvender forprogrammeret regneark og foretager ændringer i celler og formler.
3
Jeg opretter egne regneark med brug af formler.
Læringsmål 10
1
Jeg skriver enten tallene eller facit uden benævnelse ud fra regnehistorier med få taloplysninger.
2
Jeg skriver regneudtryk og facit med benævnelse ud fra regnehistorier med flere taloplysninger.
3
Jeg udvælger i regnehistorier relevante oplysninger blandt flere og skriver egne regneudtryk med benævnelser.